piątek, 10 października 2008

Dodge Caliber SRT4 - Średnica wolności

"Wolność - możliwość podejmowania decyzji zgodnie z własną wolą,prawo do swobodnegoprzenoszenia się z miejsca na miejsce i prawo niepodlegania uwięzieniu bez wyroku sądu" - to definicja czysto europejska przytoczona za Słownikiem Języka Polskiego. A jak definiują wolność amerykanie?


W USA wolność odmierza się w kalibrem czyli średnicą lufy broni palnej albo kuli lub pocisku. A do miasta wkracza właśnie John Wayne samochodów - Dodge. Jego model Caliber SRT4 ma 295 koni mechanicznych a kosztuje nieco ponad 100 tys. zł. Dla porównania Volkswagen golf z silnikiem 3.2 litra o mocy 250 km to wydatek od 150 tys. w górę.

Dodge naładowany jest czterocylindrowym silnikiem o pojemności 2,4 litra, pokrewnym z jednostkami napędowymi stosowanymi w innych autach koncernu: Jeep czy Chrysler. Różnica tkwi jednak w tym, że nieco ponad 6 sekund jakie osiąga SRT, to zasługa zastosowania turbosprężarki skonfigurowanej odpowiednio do układu kolektora dolotowego/wylotowego. Schłodzone powietrze zasysa filtr i zmodyfikowany wlot w czołowej belce poprzecznej umieszczonej przed chłodnicą, a po przejściu przez potężny 10-rzędowy intercooler – kierowane jest do 57-milimetrowego korpusu przepustnicy. Dzięki temu udało się zwiększyć przepływ powietrza o 40 procent.

Potężna moc silnika przenoszona jest do 6 stopniowej manualnej skrzyni biegów. Aluminiowy silnik ma podobno palić tylko 9 litrów na 100 km. Chyba na jałowym biegu...

Auto zostało obniżone stosunku do standardowego modelu o 28 mm, a charakterystyka zawieszenia została, jak zapewnia producent, zestrojona tak by "aby pojazd mógł się dobrze ‘sprawdzać’ zarówno na drodze, jak i na torze wyścigowym". A Esp ma podobno ingerować tylko w sytuacjach krytycznych i nie pozbawiać kierowcy zabawy
.


Dodge Caliber SRT4 został wyposażony w specjalny dla tej wersji wyświetlacz Reconfigurable Display, służący do bieżącego pomiaru czasu przyspieszenia 0-100 km/h i hamowania 100-0 km/h, przeciążeń (g) oraz czasu osiągnięcia 1/4 mili ze startu stojącego. Co może dowodzić tego, że będzie to auto doskonałe do sprintu spod świateł. Gdyby tylko w naszym miasteczku przecznice były oddalone o 1/4 mili jak w USA z pewnością porządki w mieście bezprawia zaprowadzał by Dodge.

Konkurenci do gwiazdy szeryfa

Przynajmniej na papierze Dodge bije osiągami swoich konkurentów: Forda Focusa RS - 225 km; 320 nm; V max 241; 6,8 s 0-100 km/h - czy Volkswagena Golfa R32 - 250 km; 320 nm; V max 248; 0-100 km/h 6,5 s. Deklarowane przez producenta wyniki Dodga to 295 km, 363 nm, V max 250 km, 0-100 km/h 6 s.

Źródło: Dodge, Volkswagen, Ford, mototarget, jalopnik.com

dodajdo.com

Brak komentarzy: